B'zar 2010 STD

Naar de modelkeuze: Klik

De 2010 STD kunnen we best even vergelijken met de 2009 STD:

De onderste spreiders zijn iets langer, waardoor de aspect ratio iets hoger komt. De toming is verder geevolueerd van de tri-axis naar een reverse turbo waarbij de turbo slechts 1,5 cm groot is. Vlakbij een driepuntstoom dus, maar toch dat kleine beetje extra! Het vlieggedrag is hierdoor zeer gedisciplineerd en controleerbaar. Echt een kite voor de puristen ;-)

Deze kite is misschien iets minder geschikt voor de piloten die graag razendsnel de tricks elkaar laten opvolgen, eerder dan gecontroleerd hun ballet uitvoeren. Het grootste verschil met de 2009 STD bemerk je na enkele basistricks: deze kite kan je in en uit een trick halen wanneer je dat zelf wil (en kan). Niets bijzonders? Probeer maar eens om je kite na de derde backspin rotatie te stoppen in een fade positie! Dat noemen wij controle!

Voor mij is de 2010 STD de volgende stap richting wedstrijd >> de kite doet alles netjes en op een goed zichtbare wijze, controleerbaar en mooi IN en UIT te zetten. Pointes op de muziek zijn gemakkelijk te vinden omdat de betoming je volledige controle bied.

De axels gaan als vanouds supervlak, Jacobs Ladders zijn mooi ter plaatse in de pas te houden. Ohja, backspins zonder hoogteverlies en Cascades om U tegen te zeggen, had ik die al vermeld?

Tot slot, een sideslide is wel het mooiste wat er is als de kite perfect horizontaal hangt, dat doet de 2010 dus prima (bij 3 bft zonder dat ik ook maar 1 stap vooruit zet!).

Het is meteen duidelijk dat de ontwerpers er in geslaagd zijn een goed concept verder uit te bouwen. Iets stabieler en trager dan de 2009, een beter vlieggedrag in de onderkant van het windbereik. Controle voor de piloot, niet de kite! Duim omhoog dus!

Bijzonderheden:

Zoals de naam al doet vermoeden zijn er enkele eigenaardigheden te bemerken ...

1. Bij de constructie van deze kite is rekening gehouden met de structuur van de Icarex en de Mylar om de spanning van het zeil zo strak mogelijk te houden.

2. Elke naad van de kite werd doordacht bepaald. Het vlieggedrag van de kite werd hierbij uitvoerig geanalyseerd en goedgekeurd. Op de mallen wordt de structuur van de Icarex en de mylar afgeprint, zodat je gemakkelijk de juiste positie van de mallen bij het uitsnijden kan terugvinden.

3.De wingtips werden aan de achterzijde voorzien van een stuk mylar, hierdoor worden de tips van de kite lichtjes verzwaard (betere rotaties).

4. De leechline wordt vóór het naaien van de leading edges in de trailing edge geplaatst en aan de wingtip vastgelijmd. Daarna zorgt het naaiwerk van de leading edge ervoor dat de leechline niet meer los kan komen.

5. Het staartgewicht zit in de spine ingewerkt, waardoor de inertie hiervan zo dicht mogelijk bij de spine-as zit, ook zit het gewicht hierdoor zo laag mogelijk op de kite.

6. Er zit een gewilde overlapping onderaan de spine in het zeil. Deze gaat van 8 mm ter hoogte van het kruisstuk naar 24 mm onderaan de staart. Hierdoor staat het zeil onder alle omstandigheden strakker rond de spine en wordt het vlieggedrag zeer gunstig beïnvloed. Op het plan is deze overlapping aangegeven in stippellijn.


Specificaties:

Spanwijdte 2320 mm
Hoogte 950 mm
Leading edges 5PT bovenaan en P300 onderaan
Upper spreader carbon 6mm
Lower spreaders Icone white
Spine 5PT, dunne kant naar boven
Stand-offs carbon 3mm
Rollbars glasvezel 2mm
Staart gewicht 20 gram

Colorizer - Plannen - Structuur - Betoming:

Colorizer: Druk op de afbeelding om de colorizer te starten. De geruite vlakken zijn bestemd voor Mylar.

Plannen: De plannen zijn in een PDF- en Illustrator formaat beschikbaar.

 

 

 

PDF- formaat A0 (in een rar-bestand)

PDF- formaat A4

Adobe Illustrator formaat (in een rar-bestand)

Structuur: Dit zijn de afmetingen van de stokken en de tussenafstand van de verschillende onderdelen. (klik voor een grotere afbeelding)   Betoming: Hierbij vind je de afmetingen van de reverse turbo betoming. Hierdoor is de kite een beetje beter aan te sturen en gaat die sneller reageren op inputs van de piloot. Niet zozeer geschikt voor beginnende piloten, eerder voor gevorderden en vooral wedstrijdpiloten.
 

Er is ook een alternatieve betoming die vertrekt van de gewone betoming. Meer uitleg en foto's staan op deze pagina: Alternatief

Hier zijn wat foto's van afgewerkte B'zars: Foto pagina